петак, 10. април 2015.



                          


                  


                           BOLJI ŽIVOT 1987-1989 FANZIN ( SKCNS)

Moj prvi kontakt sa fanzinima, ako ne računam fanzine tadašnjeg novosadskog Explosive fan kluba koji su bili više katalozi kaseta i ploča za presnimavanje a manje fanzini u tom smislu reči, se desio negde 1990. godine, kada sam se dokopao kragujevačkog fanzina Innocence ( ili se možda zvao Innocent, nisam ni sam više siguran ) koji se uglavnom bavio metal muzikom, i zahvaljući kome sam video najavu za KG koncert slovenačkih Epidemic Zone i domaćih kragujevačkih KBO.                                                         
Kroz sve naredne godine su kroz moje ruke prošle gomile stranih i domaćih fanzina, od kojih su neki, poput War Pigsa, Tri drugara, Kontrapunkta…bili zaista sadržajni, originalni i jako kvalitetni.  Međutim, svih tih godina se, u svetu fanzina, kao legendarno provlačilo ime fanzina Bolji Život koji više nije izlazio.
   Pokušavao sam nekako da dođem do neke od kopija Boljeg Života, no svi moji pokušaji su se završavali neuspehom, tako da sam o tom fanzinu imao prilike samo da slušam ili ponešto da pročitam, a sve što sam čuo i pročitao o njemu su bile reči hvale jer Bolji Život je važio za jedan od najboljih fanzina koji je izlazio u nekadašnjoj SFRJ.
Verovatno da nikada ne bih ni pročitao sve brojeve tog fanzina da nije Igora Todorovića Zgroa, novosadskog hardcore aktiviste ( nekadašnjeg pevača NSHC bendova Nospeedlimit i Buka za decu) koji je ovaj fanzin otrgao od zaborava, i koji je spojio sva 4 broja Boljeg Života ( + materijal za peti broj koji nikada nije objavljen) u knjigu od 164 stranica A4 formata koja je objavljena pod okriljem SKC Novi Sad. Ovaj Zgroov potez zaslužuje sve pohvale, jer kada sam konačno dobio priliku da pročitam Bolji Život – shvatio sam zašto je taj fanzin bio legendaran u SFRJ i zašto na koricama stoji opis koji glasi “novosadska punk lektira”.
Na samom početku je uvodnu reč dao Zgro, a zatim su, iz današnje tačke gledišta, o fanzinu pisali njegovi autori, kao i nekadašnji fanzinaši: Dejan Šunjka, Dario Adamić, Marko Korać.  Nakon uvodnih reči, podsećanja i impresija sledi celokupan serijal fanzina Bolji Život.  
Iz BŽ opusa koji se bavi strancima bih izdvojio intervjue sa R.K.L., Spermbirds, Oi Polloi, Circle Jerks, Adrenalin O.D., Heresy, D.O.A., kao i infose sa austrijske i grčke scene, a od tadašnjih jugoslovena bih spomenuo bendove Kud Idijoti, Vrisak Generacije, Strelnikoff, Polska Malca, Patareni, Židovska Nacija, Thrashagain, infose o NS i ZG sceni, kao i info tada novoosnovanog Atheist Rap-a. 
 U BŽ je bila i gomila recenzija demo snimaka, zvaničnih izdanja, kompilacija, fanzina i svirki pa ću se upravo osvrnuti na recenzije svirki i fanzina.
 Bilo mi je extra da čitam prikaze sa novosadskih svirki, jer sam kao klinac putovao na par festivala koji su se tamo održavali. i jako je zanimljivo pročitati kako je Vrisak Generacije lagano menjao svoj zvuk od grubog GBH/BGK stila ka melodičnijem, kako je Obojeni Program razvaljivao kao trojka bez gitare i kako je Annathema, zbog ugovora za izdavanje ploče sa Panonijom Koncert, prelazila iz speed metala u mekšu heavy varijantu. Sve mi je to bilo zanimljivo jer sam pomenute bendove u to vreme i slušao, a Annathemu kasnije i gledao ( između ostalog i na njihovom poslednjem nastupu pred raspad, kada je Gaga iz Vriska menjao Francuza )
Što se recenzija fanzina tiče, ono što me je vratilo u prošlost su prikazi Gvidovog fanzina 24 časa, Žugićevog fanzina Clockwork Novi Sad i Radanovog fanzina Delirijum. Od sva tri navedena sam imao prilike da čitam samo 24 časa, no ova tri čoveka ( Gvido Obradović, Voja Žugić i Dragan Radanović ) su se pored fanzinaštva bavili i izdavaštvom pa su sva trojica, sa svojim izdavačkim kućama, ostavili neizbrisiv trag na nezavisnoj izdavačkoj sceni stare Jugoslavije i Srbije.                                                                       
Da bih potkrepio ovu tvrdnju podsetiću na neka od izdanja Gvidove izdavačke kuće “No Time To Be Wasted Records”: Crist 7” EP; Tito Nikad Više ( sjajan kompilacijski LP na kome su se našli Overdose, Dead Ideas, Brainstorm, Destilacija Mozga, Urgh, Pogibija…); Brainstorm/Battle Of Disarm split LP; Brainstorm – “Milošević is dead” LP; 2 Minuta Mržnje 7” EP; Distress 7” EP; Solunski Front 7” EP;…..zatim na neka od izdanja Žugićeve izdavačke kuće “Start Today Records”: Epidemic Zone - “Touch Against Normality” 7” singl; KBO! – “Pozovi 93” LP; Dead Ideas – “Welcome To The Abyss” 7” EP; …i na kraju ću spomenti dva izdanja Radanovog “Delirium Recordsa” – Robna Kuća 7” EP i Pokvarena Mašta 7” singl.                                                                 
 Eto, čitajući Bolji Život i pišući njegov prikaz sam se vratio u prošlost, kada nije bilo moguće da se sa dva klika mišem sazna sve ono što te zanima i interesuje a vezano je za muziku i izdavaštvo, nego su se stvari saznavale drugim kanalima kao što su bila pisma, fiksni telefoni ili varijanta “od uva do uva”.                                                                              
 Na kraju bih preporučio mlađoj generaciji da makar pročita Bolji Život i da proba da oseti duh jednog prošlog vremena.                                                                                  
Cenu fanzina ne znam, ali koga zanima – neka kontaktira SKC Novi Sad i neka se nada da je na lageru ostao još neki primerak.
                                                                         T2

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.